FANDOM

Hviezdne vojny (ang. Star Wars) je sci-fi film Georgea Lucasa. Je to jeden z
Starwars4dvd.jpg
komerčne najúspešnejších a najznámejších filmov všetkých čias a film, ktorý značne ovplyvnil ďalší vývoj filmov sci-fi (pozri aj Hviezdne vojny (kult)).

Film je síce prvým natočeným filmom zo základnej šestice filmov „Hviezdne vojny“, ale v chronologickom a dejovom poradí je až štvrtý. Prvýkrát bol uverejnený roku 1977 a bol znovu uvedený do kín v rokoch 1979, 1981, 1982, 1997, 2000 a 2004, pričom najmä v roku 1997 boli na filme vykonané značné zmeny (tzv. Special Edition: predĺženie, digitálne spracovania a pod.). Na rok 2007 je plánované uvedenie trojrozmernej verzie.

Názov Edit

Anglický: Film sa pôvodne volal len „Star Wars“ a až pri jeho opätovnom uvedení v roku 1981 dostal názov „Star Wars: Episode IV: A New Hope“, aby bol konzistentný s názvom ďalšej časti (Star Wars: Episode V: The Empire Strikes Back). Aj v samotnom filme sa v úvodnom texte objavil nadpis „Episode IV: A New Hope“ až v roku 1981. V praxi sa však až do uvedenia DVD v roku 2004 film v anglicky hovoriacom svete propagoval pod názvom „Star Wars“ a na videách sa v Amerike film nazýval „Star Wars IV: A New Hope“. Pôvodný názov scenára znel „Adventures of the Starkiller: Episode 1 – The Star Wars“ a existuje aj pôvodná značne dlhšia verzia filmu pod týmto názvom (bežne označovaná ako „The Star Wars“), ktorú žiaľ videlo len niekoľko novinárov (po verejnom premietaní hotového filmu). Slovenský: V prípade slovenského názvu sa zdroje rozchádzajú, ale veci sa pravdepodobne majú takto: Pôvodný názov znel aj po slovensky „Hviezdne vojny“, pri premietaní zmodernizovanej verzie koncom 90-tych rokov sa už film volal „Hviezdne vojny: Epizóda IV – Nová nádej“ a v slovenskej televízii bol potom uvedený pod názvom „Hviezdne vojny IV – Nová nádej“.

Herci Edit

Luke Skywalker .... Mark Hamill

Han Solo .... Harrison Ford

Princezná Leia Organa .... Carrie Fisher

Veľký moff Tarkin .... Peter Cushing

Ben (Obi-Wan) Kenobi .... Alec Guiness

C-3PO .... Anthony Daniels

R2-D2 .... Kenny Baker

Chewbacca .... Peter Mayhew

Darth Vader .... David Prowse/James Earl Jones (anglický hlas)

Strýko Owen .... Phil Brown

Teta Beru .... Shelagh Fraser

hlavný Jawa .... Jack Purvis

Generál Dodonna .... Alex Mccrindle

Generál Willard .... Eddie Byrne

Vedúci červenej formácie .... Drewe Hemley

Červená dvojka (Wedge) .... Denis Lawson

Červená trojka (Biggs) .... Garrick Hagon

Červená štvorka (John "D") .... Jack Klaff

Červená šestka (Porkins) .... William Hootkins

Vedúci zlatej formácie .... Angus Mcinnis

Zlatá dvojka .... Jeremy Sinden

Zlatá päťka .... Graham Ashley

Generál Taggi .... Don Henderson

Admirál Motti .... Richard Le Parmentier

Veliteľ #1 .... Leslie Schofield

Obsah Edit

Rytieri Jedi boli vyhladení a Impérium vládne galaxii pevnou rukou. Malá skupina povstalcov sa odváži vzdorovať a ukradne plány k najmocnejšej zbrani Impéria, Hviezde smrti. Imperátorův najvernejší služobník, Darth Vader, musí nájsť plány a skrytú základňu povstalcov. Správa o princeznej Lei a vodcovia rebelov sa dostane až k obyčajnému farmári, Lukovi Skywalkerovi. Ten sa riadi svojím osudom, zachraňuje princeznú a pomáha povstalcom zvrhnúť Impérium spoločne s takými nezabudnuteľnými spojencami ako: Obi-Wan Kenobi, domýšľavý Han Solo, lojálni Chewbacca a droidové R2-D2 a C3PO...

Also on FANDOM

Random Wiki